Vier op een rij
Speel jij ook weleens dat spelletje waarbij je in een mum van tijd moet reageren op een woord? Je weet wel, zoals Mattie en Marieke dat doen bij Qmusic met hun ‘vier op een rij’. Het is echt een feestje voor je brein! Zeg jij “schommel”, dan floept er bij mij misschien “stoel” uit, terwijl jij misschien aan een speeltuin denkt. Of zeg ik “koud”, dan schiet bij jou misschien “warm” te binnen, terwijl ik meteen aan “ijs” denk.
Persoonlijk luister ik altijd met veel plezier naar dat deel van de show van Mattie en Marieke. Maar eerlijk is eerlijk, de kans dat Mattie, Marieke of Anne-Marie, dezelfde associaties hebben als jij bij bepaalde woorden, is minimaal.
Je associatieve brein, hoe werkt dat?
Maar waarom is dat eigenlijk zo? Hoe werkt dit gekke spelletje van associaties, en waarom lijken we bijna nooit op dezelfde lijn te zitten? En wat heeft dit te maken met ondernemen? Wel, hier komt de wetenschap om de hoek kijken. Ons brein heeft namelijk twee systemen: het snelle (oerbrein) systeem 1 en het wat slomere (menselijke brein) systeem 2.
Stel je voor: je hoort een woord, en bam! In je brein begint er een gekke dans van associaties. Het ene beeld roept het andere op, en voor je het weet, heb je een hele kettingreactie aan gedachten op gang gebracht. Maar hier komt het grappige: slechts een handjevol van die gedachten haalt het tot je bewustzijn. De rest blijft lekker op de achtergrond, waar ons brein ze druk aan het jongleren is. Dus ja, de kans dat jouw brein dezelfde sprongen maakt als dat van iemand anders, is heel klein.
Priming
En dan hebben we nog priming. Dat is als je brein een duwtje in de rug krijgt van iets wat je recent hebt gezien, gehoord of gelezen. Als je net hebt zitten smullen van een heerlijke maaltijd, is de kans groot dat je bij het horen van het woord “eten” het woord sop eerder omzet in “soep” dan in “stop”. Heb je laatst op een wiebelstoel in een restaurant gezeten? Dan is de kans groot dat “schommel” je aan een schommelstoel doet denken. Ben je de laatste tijd regelmatig met je kinderen in de speeltuin geweest, dan zul je bij het woord schommel sneller de associatie met speeltuin maken.
Dus, ook al lijkt het voor jou super logisch om bij “schommel” aan een stoel te denken, kan een ander daar compleet anders over denken. En dat is precies waarom Mattie en Marieke bijna altijd winnen. Er komen zelden dezelfde 4 associaties uit, omdat we nu eenmaal niet allemaal hetzelfde meemaken, horen, zien of lezen.
Onbewuste beinvloeding
Maar dit is niet alleen maar leuk om te weten. Het is ook belangrijk in de strijd tegen onbewuste beïnvloeding (priming). Want ja, ons brein kan behoorlijk worden gestuurd door dingen die eigenlijk niet zo relevant lijken. Denk maar eens aan hoe de indeling van een stemlokaal invloed kan hebben op jouw stemkeuze. Als je nog zweeft tussen partijen en je komt in een stemlokaal in een school, dan is de kans groot dat je eerder kiest voor een partij die belooft extra geld vrij te maken voor scholen. Hetzelfde geldt voor reclame en social media. Die kunnen met een stortvloed aan informatie onze keuzes ongemerkt beïnvloeden.
Maak als ondernemer bewuste beslisssingen
Zorg dus als ondernemer dat je je hiervan bewust bent. Baseer je beslissingen altijd op feiten, spar bij belangrijke keuzes of beslissingen met meerdere mensen voordat je de keuze maakt en maak desnoods gebruik van een wegingsmatrix.
Meer weten over je associatieve brein en priming?
Lifeness coaching leert je onbewuste beslissingen om te zetten in bewuste beslissingen. Meer weten? Laten we geheel vrijblijvend kennismaken; bel me (06 – 51 41 90 47) of stuur me een mail (andre@lifenesscoaching.nl).
Image by Freepik