Weg met de Bullshit Banen!
Tijdens mijn werk als ondernemerscoach gaat het gesprek vaak over werknemers. En dan voornamelijk over het vinden ervan. Het is een uitdaging waar veel ondernemers mee worstelen. Het kan zelfs de groei en continuïteit van bedrijven in gevaar brengen, vooral in het MKB. Hoewel er geen eenduidige oplossing is, is er een opkomende trend die we niet mogen negeren.
Dus, ondernemers, opgelet!
Het vinden van nieuwe werknemers moeilijk?
In een tijd waarin het al lastig is om werknemers aan te trekken, is het belangrijk om te weten dat een groeiende groep mensen geen zin heeft in Bullshit banen.
Wat drijft mensen echt in hun werk?
Meer en meer mensen denken na over hun loopbaan en willen hun talent niet verspillen. We besteden zo’n 80.000 uur van ons leven aan werk, dus het is logisch dat mensen nadenken over hoe ze die tijd het beste kunnen benutten. Rutger Bregman schreef hierover in zijn boek “Morele Ambitie”.
Het draait om meer dan alleen plezier in het werk, waardering en beloning. Steeds vaker speelt mee of het werk aansluit bij de ambitie en het idealisme van mensen.
Nutteloze banen
Banen zonder ambitie en idealisme worden vaak gezien als nutteloos door de mensen die ze uitvoeren. Als zij zouden staken, zou niemand het merken. Op de lange termijn wordt het steeds moeilijker om deze vacatures te vervullen, maar natuurlijk zijn er altijd mensen die het prima vinden.
Leg je vacatures langs de meetlat van Ambitie en Idealisme
Het is daarom verstandig om je vacatures te toetsen aan ambitie en idealisme. Je hebt dan vier mogelijkheden: (1) zonder ambitie en idealisme; (2) met ambitie maar zonder idealisme; (3) zonder ambitie maar met idealisme; (4) met ambitie en idealisme (ook wel morele ambitie genoemd). Richt je op de doelgroep die past bij een van deze opties, waarbij je je moet realiseren dat groep (4) snel groeit.
De doelgroep met morele ambitie
Op deze manier kun je veel gerichter zoeken en zie je ook sneller hoe groot de vijver is waarin je vist. Het zorgt bovendien voor een betere match, waardoor de kans groter wordt dat de gekozen kandidaat niet binnen een half jaar vertrekt omdat de baan niet aansluit bij zijn of haar principes.
En als je als bedrijf de wereld echt een betere plek wilt maken, en impact wilt hebben, zorg er dan voor dat deze ambitie en idealisme de rode draad vormen in alles wat je doet. Je zult zien dat als je hier vandaag mee begint, je over een paar jaar gemakkelijker vacatures vervult en de wereld ook nog een stukje beter maakt. Wie wil dat nu niet!
Nieuwe mensen aantrekken en impact maken met jouw bedrijf?
Weten hoe je dit aanpakt en waar je op moet letten? Laten we geheel vrijblijvend kennismaken; bel me (06 – 51 41 90 47) of stuur me een mail (andre@lifenesscoaching.nl).
Image by Freepik